Nutella, alltid lika lyckat!



Mixa hasselnötterna först, sedan kakao, (mandel)mjölk, sötning (agave/honung/socker), vaniljpulver och lite salt. Allt mixas samman, tillsätt tillbehören efter egen smak!

Sååå goott!

Bärkaka med granola

 Provade på ett recept från "Baka sockerfritt", men gjorde om hela konceptet. Det är en äppelkaka men jag som inte är helt förtjust av äpple gjorde det till en bärkaka som jag lät vara lite kladdig för att sedan toppa det hela med min hemmagjorda granola! Gott!
 Jag använde mig av detta recept, men bytte ut äppelmoset mot "hallonmos" (mosade hallon) och äppelbitarna med blåbär! Sedan hade jag inget pofiber så använde mig av mer mandelmjöl! Det blev supergott! Jag lät kakan stå i en kortare stund så den inte blev torr för jag ville ha den lite kladdiga konsistensen som i vanlig bärpaj. 
 
Granolan är gjord på havre, rågflingor, linfrön, kokosolja, kardemumma och sötad med agave!
 
 

Inte ska det vara så svårt?

Mitt lilla, dumma, onödiga problem som kan lösas med lite mer ansträngning - för lite sömn. Jag sover alldeles för lite, sex timmar är normalt för mig, det är så dåligt. Sömn är ju så viktigt!! Dessutom nu när jag börjat bli mer aktiv och alltid har saker på schemat, det är ju nu kroppen behöver återhämtning som mest, mer än förr men ändå sover jag bara mindre och mindre. Det är därför lov som sportlovet som nyss varit är så viktiga för mig, det är då jag har tid att få min vila. Det har blivit som en vana att pressa sig fram genom skolveckorna i huvudvärk och ögon som svider, men vem har tiden att sova egentligen? Alla går väl till sängs sent och upp tidigt så det kanske inte känns som något konstigt när vi tänker på det men jo, det är inte bra att vi inte låter våra kroppar koppla av ibland, till och med mitt i veckan. Det är alltid något som står i min väg, som hindrar mig från att nå sängen, om det inte är plugget så är det ett bra tv-program (dock tittar jag sällan på tv nu för tiden men ibland!) och om inte de så är det något i köket som jag bara måste göra (jag får ofta för mig att jag verkligen måste baka något eller laga något ibland och inget ska stoppa det, jag bara måste av något underligt skäl) osv...
 
Att jag nu skriver vid halv tolv tiden när jag ska upp vid sex är ju egentligen inte till en hjälp men jag har lust, jag bara har det! :P
Jagg ska försöka få mer sömn! Från och med imorgon. Kroppen är värd det, den jobbar på hela dagen men inget tack får den - nu ska den få vila, det borde jag väl  iallafall kunna ge den
 Det verkade ju inte vara så svårt då... ;)
 

Längtar hem till min nutella..

Jag gjorde nämligen nutella igår (Fannys recept) för tredje gången på lite mer än två veckor bara haha.. :P

Nej, nu blir det ett gympass på någon timma tänkte jag så kan jag sen gå hem och käka och plugga! 

Sååå gott, såå gott! 


En sådan Lördag

Hejsanhopp! Jag sitter på tåget och njuter av att få vila bena, jag har jobbat hela dagen och därför stått och gått i åtta timmar så att få sitta ner lite känns väldigt skönt! :) 

Jag kom på att jag måste dela med mig av choklad-kokos-moussereceptet jag testade igår! Jag gjorde chokladmousse på kokosgrädde (creamy/tjock kokosmjölk funkar också toppen), kakao, vaniljpulver och sötning -enkelt och gott!

Man kan egentligen smaksätta allt så som man själv tycker men jag använde en burk kokosgrädde, drygt en halv deciliter rå kakao, en halv tesked vaniljpulver, tre matskedar stevia strö och en tsk agave. Allt blandas samman och fördelas upp i skålar, sedan in i kylen några timmar eller tills man inte orkar vänta längre! :P

Jag glufsade i mig allt innan jag hann ta fram kameran så här är en bild bara för stämningens skull ;)
Hoppas alla får en trevlig och mysig kväll med mycket gott att äta! Jag ska nog lägga mig framför tvn efter maten och äta något gott, det är ju lördag trots allt!!


Chocolate Fudge Cake

Om jag får lov att döpa denna kaka skulle den få hete som rubriken nämner, "Chocolate Fudge Cake". En otroligt god kaka med så mycket bra i den! Tyvärr kan inte jag ta äran för denna kaka utan jag snodde receptet från Fanny, hennes blogg är att rekommendera, alla recept  jag testat har lyckats väldigt bra!
Jag käkade nog upp nästan hela själv, någon fick smaka lite men när ingen såg åt jag upp resten på direkten helt på egen hand! :P  I receptet finns körsbär och nötter med men jag uteslöt det men det är säkert jättegott att proppa i! 
Detta recept är verkligen att rekommendera!! Jag gjorde Fannys sommarkaka igår på samma basrecept som denna chokladkaka och ooooooooooj så god den var!! 
 
Nu ska jag iväg och simma tror jag? Senare blir det säkert mer bak och framåt femtiden ska jag till stan för att se på bio med mamma och mormor, vi ska se "Sådan far, sådan son", det verkar vara en väldigt intressant film. 

Ändrade planer..

Det var tänkt att jag, mamma, pappa och Adam (min lillebror) skulle ta färjan till Helsinfors idag och komma hem två dagar senare, på onsdag. Adam har haft hög feber och huvudvärk i två dagar nu och vaknade upp med vattkoppor så han kan inte följa med. Pappa och mamma bestämde att han får stanna med pappa och så får jag och mamma åka själva. Det är ju synd att det blev så men det ska bli mysigt med lite ensamtid med mammi. Jag ska packa alldeles strax för pappa ska ta mig till färjan om knappt två timmar där jag ska möta mamma som redan är i stan. 
 
Denna morgon bjöd på skön utomhusträning, det är ju så himla skönt väder nästan tio grader varmt! :D Nu har jag ätit en stor frukost/lunch och ska diska lite innan packningen börjar!
 
Ser lite ut som små köttbullar (haha) men dessa små söta chokladbollar bakade jag fort igår och de var suupergoda!

Hemmagjord nutella

 
Häromdagen gjorde jag en SÅ god nutella!! Receptet kom från Fannys blogg och den får ni inte missa! Bäst är den när man äter den direkt från burken tycker jag! :P
 
Jag rekommenderar er att klicka in på hennes blogg och göra denna nutella, för oj så god den var!
 

Mandelsmör <3

Idag blev det lite mandelsmör för det är ju så jäkla gott och så himla lätt att göra!
 

Ugn: 200°C  Tid:10-15min
Lägg upp mandlar på en plåt, ungefär 200 gram och låt de stå i ugnen på 200 grader i cirka tio minuter, tills de fått lite färg. När du tagit ut de låter du de svalna i några minuter och sedan kör du ner de i en matberedare med lite flingsalt. Mixa ett tag (olika tid beroende på maskin) tills det blir rinnigt, sedan är det bara att föra över smöret i en burk och så är det klart! Jag använder nötsmör för att toppa min gröt, toppa glass, på mackan och bara för att äta direkt ur burken för det är ju såååååå gott!

Bovetebröd

Åh så gott! Om du gillar bovete är det så perfekt!
Ett nyttigt och gott bröd som passar till det mesta, jag käkar det med avokado/ost eller kalkon! Ett bröd med knaprig utsida som samtidigt är len och mjuk inuti. 
Ugn: 200°C  Tid: ca. 50 minuter (kan ta längre tid)
5 dl bovetemjöl (har du inte mjöl kan du mixa bovete i en matberedare tills ett mjöl bildas)
2 dl havregryn
1 dl krossade linfrön (hela går också bra)
1 dl sesamfrön
2 tsk bikarbonat
lite salt
3 msk honung
1 riven morot
4 dl turisk yoghurt (jag använde 3%)
 
Blanda alla ingredienser i en bunke och häll sedan ut kletet i en brödform med bakplåtspapper, toppa med pumpafrön eller de fröna du gillar bäst!
När brödet är färdigt bör du låta det svalna ett par minuter innan du hugger in. Mitt bröd var lite degigt innanför ytan när jag tog ut det, men efter att jag låtit det stå och svalna en stund var det inte alls degigt längre, utan jättefint och gott! 
 

Mat o Bak

Jag har ett stort intresse för mat och bak, gärna på nyttigare vis. Jag vill dela med mig av inspiration jag får från andra men även inspiration som jag själv kan ge från mig. Jag tror bloggen kan göra mig ännu mer (om det är möjligt då jag redan är väldigt motiverad) motiverad till att hålla en god kost och hälsa på ett kreativt och roligt sätt. Jag älskar mat och bak samtidigt som jag älskar att hålla mig aktiv och alltid ha saker på gång (oftast mer än jag klarar av haha). Man ska göra det man gillar och det här är ren kärlek för mig (hur töntigt det än låter :P). 
 
När jag står i köket och experimenterar hela dagen känner jag mig lugn och fylld med glädje! En riktigt bra dag ser ut så hos mig, matberedaren ute med tusen olika ingredienser som ska kombineras och smaksättas med en massa smått och gott, det är skoj!
 
Inläggen ska främst bestå av recept, mina egna och andras från olika bloggar (som jag självklart länkar). Ni kan vänta er mycket bilder och tips!
 
 
 

RSS 2.0